Coaching en Training
...voor inzicht, rust en overzicht...

Matrix van Eisenhower


URGENT

NIET URGENT

BELANGRIJK

Doen! Deze taak doe je direct.
→Crisis, noodsituatie, geen tijd om uit te stellen.

Dateren! Deze taak plan je in.
→Maak in je agenda tijd vrij voor deze taak.

NIET BELANGRIJK

Delegeren! Deze taak kun je beter delegeren.
→Maak ook (even) tijd vrij om de taak uit te leggen, anders krijg je steeds vragen

Deleten! Deze taken krijgen geen tijd en aandacht van jou.
  →Sla dit soort taken te allen tijde af, zeg resoluut NEE!


Met deze 10 eenvoudige en uitvoerbare stappen haal jij op een ontspannen manier het meeste uit je tijd.

1.    Gebruik (afhankelijk van het soort werk dat je doet) één ordner of notitieblok waarin je al je taken noteert op volgorde van binnenkomst en waarin je documenten bewaart die bij deze taak horen. Doe je alles digitaal maak dan één map aan op je computer waarin je alle nog te behandelen documenten verzamelt. 

Heb je geen vaste werkplek of ben je veel onderweg? Dan kun je ook taken inspreken op je smartphone en deze tijdens je planmoment in je agenda noteren.

2.    Gebruik 3 kleuren om je ongeplande taken mee te markeren (rood, geel, groen) naar gelang de urgentie (zie matrix van Eisenhower)

3.    Neem aan het begin of aan het eind van een werkdag een planmoment om je (volgende) dag te plannen. Begin met vaste afspraken en kleur ze rood, deze kun je niet uitstellen.

4.    Gebruik hiervoor een overzichtelijke planner waarin je per kwartier je taken kunt noteren (het liefst a4 formaat) of gebruik de agenda in je smartphone hiervoor.

5.    Laat tussen vaste afspraken ruimte voor urgente en belangrijke dingen (pauze hoort hier natuurlijk ook bij)

6.    Plan de overige taken ruim in zodat je niet onder hoge druk hoeft te werken. Kleur ze groen of geel in je agenda, afhankelijk van de urgentie. Taken die je niet af krijgt geef je opnieuw een plekje in je agenda.

7.    Oefen jezelf in het inschatten van urgentie van de taak; zodra er iets nieuws bij komt maak je meteen een afweging in welke categorie de taak valt. Niet urgente en niet belangrijke taken kun je hiermee meteen afslaan. (zie matrix hierboven)

8.    Oefen jezelf in het werken aan 1 taak tegelijk; dit is de taak die je gepland had. Zet je notificaties van je telefoon en mail uit tijdens het werken.

9.    Laat collega’s/klanten/overige stoorzenders weten wanneer je wel en wanneer je niet beschikbaar bent. Laat dit duidelijk zien door bijvoorbeeld een NIET STOREN/BESCHIKBAAR bordje op te hangen of zet een noise cancelling koptelefoon op.

10.Tot slot; blijft je bordje te vol met taken ga dan met je leidinggevende in gesprek of laat je coachen. Laat zien hoe je agenda eruit ziet en kijk samen hoe je hier een oplossing voor kunt vinden. Wie weet heb je daadwerkelijk teveel werk of zijn je taken niet duidelijk genoeg.

Heb je vragen of wil je graag 1 op 1 begeleiding? Maak vandaag nog een afspraak zodat je je nieuwe werkweek met frisse moed kunt starten!

Download dit stappenplan hier

6 Praktische stappen om uit je dip te komen

1. Houd een dagboek bij en noteer dagelijks hoe je je voelt en geef je gevoel een cijfer tussen 0 en 10 (10 is super!). Je agenda kun je hier ook voor gebruiken. Noteer iedere dag 1 gebeurtenis waar je dankbaar voor bent.

2. Plan je dag vooraf in. Hou elke dag vast aan het volgende schema. Dit zorgt er niet alleen voor dat je je beter voelt, maar schept ook de nodige stabiliteit:

  • Bepaal de acties waar jij je goed door voelt en voer deze als eerste in de ochtend uit. Probeer je hier ook elke dag aan te houden! Dus bijvoorbeeld: wordt je blij van een uitgebreid ontbijt, zorg er dan voor dat je elke dag ontspannen van je ontbijt kunt genieten.
  • Plan je dag van uur tot uur. Stel realistische en haalbare doelen voor jezelf, zodat je je succes kunt meten.
  • Beloon jezelf na elke actie die zelf geen automatische beloning in zich draagt. (Bedenk van tevoren waar je jezelf mee kunt belonen)
  • Richt je op de dingen die goed gaan, ook al zijn ze nog zo klein.
  • Hou elke dag je dagboek bij om je vooruitgang te meten

3. Doe dingen waar je blij van wordt. Maak een lijstje met activiteiten die jouw positieve energie geven. Zorg dat je iedere dag een activiteit doet waar je energie uit put. Geef jezelf niet de schuld van je depressie of dip. Het kan echt iedereen overkomen. Je bent niet zwak of laf;  je hebt een gevoel dat het slopend kan zijn maar je neemt stappen om er bovenop te komen. Dat is dapper.

4. Zorg dat er iedere dag een moment is dat je buiten bent. Een stukje fietsen of wandelen kan je echt vooruit helpen. Als je lijdt aan depressie, je bent verdrietig of je hebt gewoonweg een slecht humeur, probeer dan echt de deur uit te gaan. Dit is waarschijnlijk iets waar je jezelf echt toe moet zetten omdat je in zulke situaties waarschijnlijk liever onder de lakens wilt kruipen maar het effect is enorm. Een lichttherapielamp kan je helpen om ’s ochtends uit bed te komen. Houd een vast dagelijks ritme aan qua slapen en opstaan.

5. Ga sporten. Door je dip/depressie/verdriet heb je totaal geen zin om iets te ondernemen maar als je je dip effectief en zonder medicatie aan wilt pakken is sporten een onderdeel dat je echt nodig hebt. Sluit je aan bij een wandelgroep of meld je bij de sportschool voor een groepsles. Zo heb je ook een stok achter de deur om daadwerkelijk te gaan. 

6. Eet gezond en gevarieerd. Om uit je dal te komen en te blijven is het belangrijk dat je gezond eet. Bepaalde mineralen en vitamines zijn belangrijk voor een goede mentale gezondheid. Dit zijn onder andere voedingsmiddelen met veel omega3 vetzuren, zoals zalm, sardines en walnoten, en voeding waar veel andere goede vetten in zitten, zoals avocado en kokosolie.

Heel veel sterkte toegewenst! Kun je wel wat hulp gebruiken? Laat het me weten. Bel of app 06-46104961 om een afspraak te maken zodat we er samen mee aan de slag kunnen gaan.

 

 
Opbellen
E-mail