Professional Organizer

...voor rust en overzicht...

 Blog

18.11.2016

Stop de stress in 5 stappen

Stap 1. Benoem je stress….
Om stress aan te kunnen pakken moet je wel eerst weten waar het precies vandaan komt. Doe een klein testje bij jezelf om erachter te komen waar jouw stress vandaan komt.

Stel jezelf de volgende vragen:
- Ga ik met plezier naar mijn werk? Waarom wel/niet?
- Zeg ik regelmatig ja als het eigenlijk nee moet zijn? Wanneer doe ik dat?
- Sta ik achter de keuzes die ik heb gemaakt? Welke wel/niet?
- Wanneer krijg ik een slecht humeur?
- Heb ik invloed op de dingen die ik moet doen? Wanneer wel/niet?

Stap 2. Weet je waar jouw stress vandaan komt?
Als je stress te maken heeft met je werk ligt de oplossing ook op je werk. Misschien krijg je niet voldoende uitdaging of is je taak op dit moment teveel voor jou. Het kan ook zijn dat je niet voldoende invloed hebt op de dingen die je moet doen.

Als je weet waar het aan ligt kun je dat stukje bespreekbaar maken met je leidinggevende. Kom met een voorstel hoe jij het graag zou willen. Lukt dat niet, vraag dan iemand anders om mee te denken. Soms zit je zo vast in een patroon dat je zelf geen oplossingen ziet maar een ander deze wel aan kan dragen.
Gun jezelf een goede werktijd! Dus ga ermee aan de slag.

Stap 3. Interpersoonlijke stress….
Raak jij in de stress van/door een bepaald persoon? (Dit kan je baas zijn, je partner, een collega, de buurman, een klant, een familielid etc.)
Vaak heeft deze stress te maken met het hebben van onjuiste verwachtingen en/of onduidelijke verantwoordelijkheden in combinatie met jouw persoonlijke karakter.

Zorg dat je weet wat jouw taken zijn en wat er van jou verwacht wordt. Geef aan wat je van de ander verwacht en maak kenbaar welke verantwoordelijkheden daar volgens jou bij horen. Probeer in gesprek te blijven met de persoon waar je stress door ervaart en maak heldere afspraken waar je je alle twee aan kunt houden. Lukt dit niet schakel dan een coach of mediator in.

Stap 4. Hoe ga je om met stressvolle situaties zoals:…
De oppas belt af
Je moet overwerken
Je krijgt een hoge boete
De afwasmachine gaat kapot
Je hebt financiële problemen
Je wordt gepest
Je hebt geen werk
Je hebt last van chaos
enz.

Je verliest (tijdelijk) de grip op iets waar je geen oplossing voor hebt. Piekeren en angst overmeesteren je.
En dan? Accepteer het feit dat er iets vervelends aan de hand is. Zeg hardop tegen jezelf wat je precies voelt. Bijvoorbeeld: “Ik vind het heel vervelend dat ik geen werk heb en ik ben boos en onzeker!”

Stel daarna jezelf de vraag: “Wat kan ik op dit moment aan deze situatie doen?” Als je niets kunt doen maak dan een afspraak met jezelf wanneer je er wel mee aan de slag gaat (dit geeft rust). Moet je er direct iets mee doen kom dan meteen in actie en vraag hulp als het niet alleen lukt.

Stap 5. Stop de stress…
Nu de laatste stap om je stress te verminderen of zelfs helemaal te stoppen. Voorwaarden hiervoor zijn het doorlopen van de vorige stappen:
1. Benoem waar je stress vandaan komt
2. Maak werk gerelateerde stress op het werk bespreekbaar
3. Voorkom persoonsgebonden stress door duidelijke afspraken te maken en verantwoordelijkheid te nemen of juist uit handen te geven
4. Stel jezelf in stressvolle situaties de vraag of je er op dat moment iets aan kan doen en plan in wanneer je ermee aan de slag gaat
5. Kies na deze stappen bewust voor activiteiten die jou helpen om te ontspannen. Maak tijd voor jezelf en ga wandelen, luister muziek, doe een spelletje, benoem de dingen waar je dankbaar voor bent, maak lol, neem tijd voor je hobby’s, lees een mooi boek, ga sporten enz. enz.

Heb je hulp nodig om jouw situatie te verbeteren? Neem gerust contact op via johanna@it-oersicht.nl Ik help je graag verder!

It Oersicht - 09:38 @ Gedachten | Een opmerking toevoegen

Opmerking toevoegen

Fill out the form below to add your own comments